Wednesday, January 6, 2016

#ReboNyunda Rasa Hariwang kana Kasenian Tradisional Khas Ciamis

Gambar oleh: @nonoman_galuh
Mimitinamah dina hiji poe kuring nganjang ka blog na Mang Yono, kabeneran dina poe eta anjeuna ngunggah tulisan ngeunaan Puri Emily, mojang priangan kalahiran Bandung, 17 Juni 2003 anu miboga prestasi internasional dina bidang Kasenian Tari Jaipongan. Salaku urang sunda pituin kuring ngarasa reueus ngadanguna, sabab anu kahiji, yen salah sahiji budaya asli sunda bisa ditanjeurkeun di tingkat global. Anu kadua, yen aya keneh budak ngora anu daek ngamumule kana budaya asli sunda, ku kituna kabudayaan sunda khusus na Tari Jaipongan bisa terus lestari. 

Tapi nyatana di sababaraha wilayah parahyangan, proses regenerasi jadi masalah anu serius, sabab kurang na bibit-bibit anyar atawa budak ngora anu boga minat keur neuleuman kasenian sunda. Contona di kota kalahiran kuring nyaeta Ciamis. Sakumaha anu pernah dicaritakeun ku mantan Kepala Disbudpar Kabupaten Ciamis, Bapak Mamat Surya Wijaya, saur anjeuna hese ngalakukeun regenerasi seniman tradisional kasenian khas Ciamis, sanajan aya budak ngora anu boga minat neuleuman kasenian tradisional khas Ciamis, jumahna saeutik pisan. Dina danget ieu seniman anu aktif keneh dina kasenian khas Ciamis umumna geus usia lanjut.

Dumasar tina data Dusbudpar Kabupaten Ciamis, aya sababaraha rupa kasenian khas Ciamis nyaeta Ronggeng Gunung, Badud, Belug, Gondang Buhun, Reog, Calung, Pantun Beton, Ronggeng Amen jeung sajabana. Kasenian-kasenian ieu kaancam  leungit ku sabab hese neangan bibit penerusna tea. 

Dina salah sahiji Jurnal Universitas Siliwangi Tasikmalaya ditulis yen perhatian masyarakat kana kasenian khas Ciamis geus beuki ngurangan, hal ieu bisa ditingali tina lobana budak ngora anu teu apal naon anu disebut Ronggeng Gunung teh. Hal ieu ku sabab budak ngora leuwih minat neuleuman kasenian modern daripada kasenian tradisional. Tapi da teu bisa nyalahkeun sasaha oge, ku sabab ieu pakaitna jeung anu disebut 'selera publik' tea. Ku kituna pikeun narik minat generasi ngora sangkan boga kereteg kana kasenian tradisional, perlu ayana adaptasi jeung kolaborasi antara kasenian tradisional jeung gaya modern.

Sim kuring miharep mugi kapayunna pihak anu gaduh tanggung jawab ngeunaan kalestarian budaya lokal nyaeta Disbudpar, tiasa langkung gencar nyosialisasikeun jeung ngalakukeung proses regenerasi, sangkan kasenian tradisional khususna kasenian khas Ciamis ieu teu leungit ku sabab taya generasi penerus. Kabudayaan luluhur teh salah sahiji unsur kahirupan anu bermakna tur anu kacida luhur nilaina, tugas urang sarerea pikeun ngajaga tur ngamumule sangkan kasenian tradisional sunda teh teu "kalibas" ku kamajuan jaman.

Mangprang!!!

61 comments:

  1. Semoga ragam kekayaan seni di Indonesia akan tetap lestari..

    ReplyDelete
  2. enya kang ayeunmah seueurrna bend kang sareng tarian korea KAPOP. jaipong jadi pudar dari alam semesta. di saya tos teuaya tarijaopongan. tos teu aya nu tiasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muhun, Mang, tos langki anu minat kana hal-hal anu bersifat tradisional, mung sagelintir hungkul anu kersa ngareksa na. :)

      Delete
    2. beumehase beumehasebetroh ban hajat :)

      Delete
  3. kereeen mang....
    mugi mugi kasian urang sing nanjeur lah... teu kahebos kuparobahan jaman.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muhun, Teh, kasenian urang teh tetep lestari. Hatur nuhun, Teh Ayu. :)

      Delete
    2. teu acan tiasak nyarios sunda
      betul?

      Delete
    3. pasihan galendo atuh kang sugan ue janten tiasaeun :D

      Delete
    4. Bhahaha...tah sapertos na eta tiasa dicoba. Sakantenan mempopulerkan Galendo nya, Kang? :D

      Delete
    5. teu pindo damel, leres
      keun lah urang sakanteunan populerkn oge :)

      Delete
    6. eh kenapa ya koq tiba2 ada bintang tuju di pala inih

      Delete
    7. SAYA BINGUNG CARI KAMUS. Kira-2 perlu beli kamus bahasa apah ini ya

      Delete
  4. Saya nggak bisa bahasa sunda nih kang, sudah di translate otomatis sama google, malah jadi tambah bingung baca nya karna kalimatnya tidak beraturan.
    tapi kalo ga salah ini tentang budaya yang hampir punah ya kang? karna sedikitnya remaja yang mau melestarikan budaya kesenian ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, iya maaf mas kalo saya udah bikin masnya bingung, tapi saya harus konsisten dalam menulis tema #ReboNyunda di hari rabu. :)

      Betul, Mas, ini tulisan tentang kebudayaan yang hampir punah.

      Delete
    2. nggak usah dibaca mas dzat,yg penting koment :D

      Delete
    3. Yes. Sekarang anda bisa merasakan gimana sensasi komen ala tukang obat. Baik kan saya?

      Delete
    4. Tuh kan gimana rasanya, enak, kan? hihi

      Delete
    5. kalau dingin gini tetep aja enak punya istri taukk

      Delete
  5. nggak tau mau komen apa yg penting saya mengisi daftar hadir disini ya mas

    ReplyDelete
    Replies
    1. ngisi daftar hadir dapet kopi?
      kalo kayak saya yang sempat nyumbang lagu segala gimana?

      Delete
  6. wah mas rudy bener bener merealisasikan niatnya untuk konsisten menulis artikel bahasa sunda nih
    salut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf udah bikin temen-temen bingung. hehe

      Delete
    2. tah geura matak na dialajar sunda sok, ek kasaha sok milih da loba atuh blogger sunda, mun bisa mah ngadamel komunitas blogger sunda atuh kang :)

      Delete
    3. Blogger sunda memang seueur, Kang, tapi anu kersa nyerat pake bahasa sunda masih jarang pisan. Sayah mah hayu-hayu wae.

      Delete
    4. mas-mas ki ngomong opo too.... mboten mudeng blasss,
      hahahaha

      *pemecah suasana*

      Delete
    5. nggak usah bikin komunitas bloger sunda lah saya nggak bisa masuk dong.
      kpk aja tuh urusin lagi

      Delete
  7. Mas Ruddyyyy.... I'm back!!!
    Horaayyy.....

    *ngehore sendiri*
    Hahahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeaaaay...akhirnya!

      Kalo Star Wars ada seri "Return of the Jedi"
      Kalo disini "Return of the Iin"

      :D

      Delete
    2. Maklum saya anak lama, Mas. Anak lama ngejomblo, maksutnyah!

      *mas zach bisa tidur nyenyah sekarang*

      Delete
    3. Bukan. Return of the Jadi-jadian!!!

      *merusak komen pun dimulai*

      Delete
    4. eh satu lagi kapekaer mulai nongol lagi.
      sungkem mas :D

      Delete
    5. Ahelah pakek sungkem segala, emangnya mas Indra itu lahir tahun 1748 apa?

      Delete
  8. ah, saya kudu bingung atu ngebaca nya ini :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf ya Mas udah dibikin bingung hehe

      Kalo bingung baca tulisannya, mendingan baca do'a aja, biar ditunjukan jalan yang lurus.

      Delete
    2. Ini bagian dari totalitas saya. :)

      Delete
  9. Mang Yono dengan teh Purinya, Mang Rudy dengan teh siapa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beri saya waktu, Mas. Saya perlu bersemedi dulu agar hati saya kuat dalam menjawab pertanyaan ini.

      Delete
  10. asa aneh euy biasana maca artikel bahasa indonesa ayeuna disajikeun artikel ku bahasa sunda kanggo daerah sunda inti na mah da meureun urang batur mah moal ngalkartieun nya? sok terus kang unggal rebo mah kudu sunda atuh ameh jadi pemberdaya basa sunda kitu tah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mugi-mugi tiasa konsisten dina ngamalkeun #ReboNyunda, Kang. :)

      Delete
    2. sok lah kang abdi mah ngadukung wae da rumaos urang sunda atuh, mung blog abi teh tos katelah ku jualan suplemen janten kudu ngangge bahasa nasional :)

      Delete
    3. Siap, Kang. Tenang wae lah da ai blog komersil mah beda fungsi sareng personal blog. :)

      Delete
  11. Kurangnya sosialisasi terhadap generasi penerus memang menjadikan para remaja kurang paham akan kesenian warisan buadaya indonesia wabil khusus budaya sunda.
    ya disadari atau tidak petuah orang tua juga sekarang mah kebanyakan menuntut anaknya agar harus seperti orang luar negeri yang pintar dan juga sukses banyak uang. ya wajar saja generasi peneruspun kurang tahu akan budaya sendiri dan lebih memilih kegiatan yang lebih internasional seperti ngeband ataupun apalah namanya.
    kita selalu dituntut untuk menjadi orang lain, kita terasing di negeri sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, kang. Money Oriented. Ya gimanapun juga kita gak bisa nyalahin siapa-siapa juga, sih, hanya saja jika memang generasi muda benar-benar sudah malu megenakan atribut kedaerahan, rasanya sangat disayangkan kan ya?

      Delete
    2. moal nyalahkeun sasaha abi g, punten ue bilih bahasana rada mamprang, kbawaq emosi :D
      ya maka dari itu harusnya lebih digerakan lagi sosialisasinya biar warisan budaya tidak punah dalam putaran waktu :)

      Delete
    3. Hayu lah urang mangprang, Kang!!! :)

      Delete
    4. Hayu lah urang mangprang, Kang!!! :)

      Delete
  12. Iku Masalahna Sak akehe Kenyo mudho luwih gandrong budoyo monco nagoro, Kanmongko akeh wong monco kang gandrung kagum karo adiluhunge budoyo Kito,
    Coro Sundo Komene Coro Jowo Ben rapaoapo.
    Tapi Saya yaki masih ada sebagian dari generasi muda yang akan nguri-uri budaya kita sehingga tetap lestari nantinya.

    ReplyDelete
  13. Saya jadi pengen bisa bahasa sunda...tertarik banget tapi belum ngerti isinya T^T

    intinya tahu ada kata keseniannya dan saya suka seni. Moga budaya kesenian bangsa dilestarikan juga dengan postingan berkearifan lokal seperti ini... :-D

    ReplyDelete